„Kamera, akcja!” – jak drony zmieniają przemysł filmowy i rozrywkowy
Ford Anglia unoszący się nad wiaduktem Glenfinnan na tle malowniczego krajobrazu Szkocji w pogoni za Expressem...
Czytaj więcejHistoria dronów wojskowych
Czym są drony? Zdawałoby się tak powinien zaczynać się artykuł poświęcony ich historii. Jest wiele definicji....
Czytaj więcejZestrzelenie załogowego i bezzałogowego statku powietrznego w polskim prawie
Państwowe oraz cywilne statki powietrzne bywają wykorzystywane w działaniach sprzecznych z prawem o różnym stopniu sprowadzanego...
Czytaj więcejTransport materiałów niebezpiecznych załogowymi i bezzałogowymi statkami powietrznymi
Kiedy dokonujemy odprawy przed rejsem samolotem, deklarujemy jednocześnie świadomość zasad dotyczących tego co wolno, a czego...
Czytaj więcejCzym właściwie jest U-space i co zdecyduje o jego sukcesie?
Dynamiczny rozwój operacji bezzałogowych statków powietrznych (BSP) jest efektem m.in. tego, że drony stały się ostatnimi...
Czytaj więcejPodstawy przetwarzania danych osobowych przy korzystaniu z dronów –uwarunkowania regulacyjne
Znaczące upowszechnienie posługiwania się dronami oraz fakt, że ich użycie może mieć wielorakie cele, powoduje, że...
Czytaj więcejKorzystanie z dronów a prywatność i ochrona danych osobowych
Używanie dronów często kojarzy się z naruszaniem prywatności lub obawą przed takim naruszeniem. Rzeczywiście bowiem może...
Czytaj więcejSeria złych wieści dla dronowych szpiegów
Przywykliśmy do myślenia o potencjale drzemiącym w dronach i o coraz nowszych sposobach ich wykorzystywania. Okazuje...
Czytaj więcejDrony szkodliwe społecznie, tj. o lotach niby legalnych
Liczne artykuły publikowane tak w Internecie, jak i w prasie branżowej oraz naukowej, traktują o legalnych...
Czytaj więcejNa jakiej wysokości kończy się terytorium państwa i czy ma to wpływ na loty dronami?
Dobre pytanie Tak zwane „dobre pytanie” to zjawisko, którego należy poszukiwać w drodze odkrywania zasłony codzienności...
Czytaj więcejRolnictwo precyzyjne a zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych
1. Wstęp Polska jest krajem o szczególnym potencjale do rozwijania inteligentnego rolnictwa, czyli wykorzystywania technologii cyfrowych...
Czytaj więcejStrefy geograficzne – ograniczenia w przestrzeni powietrznej dla pilotów i operatorów Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych
Od wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r....
Czytaj więcejSORA 2.5 (nowa) – założenia zmian w zakresie definicyjnym
Procedura dokonywania analizy SORA ulega zmianie. W dniu 8 listopada 2022 r. JARUS opublikowała szereg dokumentów,...
Czytaj więcejSORA – elementy analizy (ARC, SAIL, OSO)
Kolejnym etapem jest określenie wstępnej klasy ryzyka w ruchu powietrznym (Air Risk Class – ARC) będące...
Czytaj więcejSORA – elementy analizy (ConOps i GRC)
Przed rozpoczęciem analizy SORA należy sprawdzić, czy po pierwsze, operacja nie należy do kategorii „otwarta”. Następnie,...
Czytaj więcejSORA – wstęp
Co do zasady loty bezzałogowych statków powietrznych odbywają się w trzech kategoriach – otwartej, szczególnej i...
Czytaj więcejWykorzystanie dronów na terenach wiejskich
W debacie publicznej i pracach krajowych oraz unijnych gremiów prawodawczych wiele miejsca poświęca się użytkowaniu dronów...
Czytaj więcejModelarstwo lotnicze w świetle przepisów dronowych
Dynamiczny rozwój rynku dronów sprawił, że pod pojęciem bezzałogowych statków powietrznych (BSP) widzimy przede wszystkim wielowirnikowe...
Czytaj więcejObowiązek zgłaszania lotu w DroneRadar
Każdy lot wykonywany za pomocą drona w polskiej przestrzeni lotniczej należy zgłosić przed jego wykonaniem do...
Czytaj więcejOperator vs. pilot
Podstawowe pojęcie z obszaru bezzałogowych statków powietrznych, które zwłaszcza dla osób niezwiązanych z tematem mogą wydawać...
Czytaj więcejWybrane aspekty odpowiedzialności deliktowej za szkody wyrządzone przez bezzałogowe statki powietrzne
1. WSTĘP Bezzałogowe statki powietrzne zwane powszechnie dronami są stałym elementem rzeczywistości w XXI wieku. Umożliwiają...
Czytaj więcejOdpowiedzialność karna użytkowników bezzałogowych statków powietrznych
1. Wstęp Korzystanie z bezzałogowych statków powietrznych jak każda aktywność człowieka wiąże się z zagrożeniami. Mogą...
Czytaj więcejZakres certyfikatu LUC
Certyfikat operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych – certyfikat LUC – (ang.: Light UAS Operator Certificate),...
Czytaj więcejHierarchia przepisów dronowych
1. Wstęp Prawo bezzałogowych systemów powietrznych, jako gałąź prawa administracyjnego, cechuje się niestandardowym systemem źródeł prawa....
Czytaj więcej