„Według raportu Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu, żegluga morska i śródlądowa odpowiadają łącznie za aż 13.5% emisji gazów cieplarnianych z transportu w Unii Europejskiej. Handel morski nadal stanowi jeden z najistotniejszych obszarów wymiany towarowej między państwami członkowskimi Wspólnoty, a krajami zewnętrznymi. W przytaczanej analizie wykazano, iż droga morska dominuje aż ¾ całej wymiany handlowej UE z państwami trzecimi. Choć w dobie pandemii COVID-19 rozwój omawianego segmentu transportu zwolnił, aktualne prognozy przewidują jego szybki rozwój w przeciągu najbliższych dekad. Podstawowym czynnikiem emitującym CO2 do atmosfery jest powszechność korzystania z paliw kopalnianych i wysokoemisyjny proces ich spalania, a UE coraz częściej podnosi konieczność poszukiwania nowych rozwiązań legislacyjnych w celu przeciwdziałania globalnemu ociepleniu.”
Unia Europejska podejmuje działania na rzecz stopniowego zastępowania paliw tradycyjnych przez substancje odnawialne w segmencie żeglugi morskiej i śródlądowej. W specjalnym programie FuelEU Maritime, władze postawiły sobie cel redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie morskim nawet o 75% do 2050 r.
– fragment artykułu pt. „Zielone porty morskie – program FuelEU Maritime”,
całość dostępna na stronie: https://prawodronow.pl/smart-mobility/zielone-porty-morskie-program-fueleu-maritime/