Podczas głosowania, które odbyło się 14 lutego 2023 r. Parlament Europejski przegłosował zakaz sprzedaży i rejestracji nowych samochodów elektrycznych, który jest elementem pakietu Fit for 55. Proponowane zmiany wynikają z realizacji przez UE celu redukcji emisji o 55% do roku 2030, a ostatnim krokiem jest osiągnięcie w 2050 r. neutralności klimatycznej.
Ambitne cele podyktowane zmianą klimatu wzbudzają wiele kontrowersji i skrajnych emocji, zakaz z pewnością odbije się na społeczeństwie, zarówno na konsumentach, jak i na przedsiębiorstwach motoryzacyjnych.
Parlament Europejski odpowiada: „nadal będzie można jeździć obecnymi samochodami. Nowe przepisy nie znaczą, że do 2035 r. wszystkie samochody na drogach nie będą emitować CO2. Jeśli teraz kupimy nowy samochód, możemy nim jeździć do końca okresu eksploatacji. Ale ponieważ średnia żywotność samochodu wynosi 15 lat, musimy zacząć w 2035 roku, aby do 2050 wszystkie samochody były neutralne pod względem emisji CO2”.
Z kolei europoseł-sprawozdawca Jan Huitema twierdzi, że: „rozporządzenie to zachęca do produkcji pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Zawiera ambitną rewizję celów na 2030 rok oraz cel zeroemisyjny na 2035 rok, który ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Cele te zapewniają przejrzystość dla przemysłu samochodowego oraz stymulują innowacje i inwestycje dla producentów samochodów. Kupowanie i poruszanie się bezemisyjnymi samochodami stanie się tańsze dla konsumentów, szybciej pojawi się rynek samochodów używanych”.
Nie wszystkich jednak przekonuje linia argumentacyjna PE, niektóre europejskie rządy mają poważne wątpliwości co do tempa wprowadzanych zmian, a do wejścia w życie konieczne jest również zatwierdzenie zakazu przez Radę Unii Europejskiej.