Krajobraz po powodzi – drony w służbie ratowników

2024-10-22 Podziel się artykułem ze znajomymi:
pixaby.com

We wrześniu 2024 roku południowa Polska doświadczyła tragicznej powodzi, która spowodowała ogromne straty. W akcje ratunkowe zaangażowano wszystkie dostępne służby, w tym te dysponujące nowoczesnym sprzętem, jak bezzałogowe statki powietrzne.

Drony, używane przez Państwową Straż Pożarną oraz inne służby ratunkowe, okazały się nieocenione w walce z żywiołem. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, działając na wniosek straży pożarnej, zwróciła się do operatorów prywatnych dronów z apelem o wstrzymanie lotów rekreacyjnych nad obszarami dotkniętymi powodzią. W tych rejonach utworzono strefy zakazu lotów – decyzja ta nie spotkała się jednak wśród poszkodowanych mieszkańców z pełną akceptacją. Warto przypomnieć, że znaczna część akcji przeciwpowodziowych została zaplanowana i skutecznie przeprowadzona oddolnie przez cywili, z pominięciem służb państwowych. Oni sami również wykorzystywali prywatne drony do monitorowania sytuacji oraz planowania dalszych działań, zaś stworzenie stref zakaz lotu spowodowało, że mieli oni związane ręce.

W operacjach ratowniczych uczestniczyło także wojsko, które używało dronów Bayraktar do monitorowania terenów zalanych – Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, generał Marek Sokołowski, poinformował, te kultowe już tureckie drony pomogły w ocenie zniszczeń, szczególnie w miejscowościach Głuchołazy, Stronie, Lądek i Kłodzko. Ze względu na możliwość przekazywania przez nie w czasie rzeczywistym sygnału wideo w wysokiej rozdzielczości do wielu odbiorców jednocześnie, stanowią one doskonałe narzędzie do podobnych działań. Z bezzałogowych statków powietrznych korzystały również Wojska Obrony Terytorialnej, wykorzystując model FlyEye.

Wykorzystanie dronów podczas powodzi w 2024 roku pokazało, jak istotną rolę odgrywają one w działaniach ratunkowych. Choć ich zasługi są niezaprzeczalne, należy zastanowić się, czy służby mogły wykorzystać znajdujące się w ich dyspozycji bezzałogowe statki powietrzne lepiej. By dowiedzieć się więcej o potencjale dronów oraz zapoznać ze szczegółami wykorzystania dronów podczas powodzi, przeczytaj więcej na stronie: https://www.swiatdronow.pl/drony-a-powodz-na-poludniu-polski-09-2024

Strona jest prowadzona w ramach Programu Ministerstwa Edukacji i Nauki - Społeczna Odpowiedzialność Nauki.

Projekt jest wykonywany przez Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Nazwa Projektu: Prawo nowych technologii - drony, elektromobilność. Innowacja, rozwój, bezpieczeństwo.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyjęty do finansowania w drodze konkursu ogłoszonego w dniu 8 marca 2021 r. przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki".

Wartość dofinansowania: 235 087,00 zł. Całkowity koszt Projektu: 265.087,00 zł.

Celem projektu jest popularyzacja badań naukowych w zakresie prawa nowych technologii poprzez upowszechnienie wiedzy na temat regulacji prawnych odnoszących się do bezzałogowych statków powietrznych – dronów – w szczególności ich eksploatacji, projektowania, obowiązków operatorów i pilotów oraz wiedzy na temat obowiązków podmiotów publicznych w zakresie elektromobilności i mechanizmów wsparcia użytkowników.

Kierownik projektu: dr Maciej Szmigiero

Informacje

Prawo nowych technologii - drony, elektromobilność. Innowacja, rozwój, bezpieczeństwo.

Skontaktuj się z nami: m.szmigiero@uksw.edu.pl

Social Media